Första bygget.
Jag börjar med att introducera mitt första riktiga bilbygge. En Nissan 180ZX som jag hade under 3 års tid.
Det hela började med att jag såg ett reportage om en S12a på Speedhunters som jag föll för då jag är en snubbe som gillar att gå mina"egna" vägar och gillar udda prylar. Så en S12a skulle jag ha. Letade på blocket men fann inget i min närhet.
Under ett besök hos j-spec nämnde jag att jag sökte just en S12a och killen jag pratade med sa nått i stil med "Aa men jag har en polare som ska sälja sin Nissan, hör med honom". Sagt och gjort jag köpte hans S12 som dessutom befann sig bara 3 mil hemifrån, besiktad och körbar! Win!
Jag började med att köpa en uppsättning JR- racing fälgar 15"x8" och montera de medföljande S14 4 kolvsoken med skivor fram, S13 undre länkarmar, spindlar och BC coils fram. Efter lite modifikationer av styrstag, krängningshämmare och casterstag fick jag det hela att funka.
Med val av däck till fälgarna började jag med ett lågprofils däck men väl på plats fyllde däcken ut hjulhusen alldeles för dåligt och nya däck var tvunget att införskaffas med högre profil. Som tur var jobbade jag som mekaniker och delvis däckgubbe under den tiden så att kränga däck var kostnadsfritt vilket var ett stort plus.
Under samma sommar köpte jag en vinge till bilen från Danny Wiik på Mega Drift. En kopia av en original vinge, efter lite justeringar och ingjutning av infästning blev det och riktigt bra.
Fortsättning följer....
Jag börjar med att introducera mitt första riktiga bilbygge. En Nissan 180ZX som jag hade under 3 års tid.
Det hela började med att jag såg ett reportage om en S12a på Speedhunters som jag föll för då jag är en snubbe som gillar att gå mina"egna" vägar och gillar udda prylar. Så en S12a skulle jag ha. Letade på blocket men fann inget i min närhet.
Under ett besök hos j-spec nämnde jag att jag sökte just en S12a och killen jag pratade med sa nått i stil med "Aa men jag har en polare som ska sälja sin Nissan, hör med honom". Sagt och gjort jag köpte hans S12 som dessutom befann sig bara 3 mil hemifrån, besiktad och körbar! Win!
Jag började med att köpa en uppsättning JR- racing fälgar 15"x8" och montera de medföljande S14 4 kolvsoken med skivor fram, S13 undre länkarmar, spindlar och BC coils fram. Efter lite modifikationer av styrstag, krängningshämmare och casterstag fick jag det hela att funka.
Med val av däck till fälgarna började jag med ett lågprofils däck men väl på plats fyllde däcken ut hjulhusen alldeles för dåligt och nya däck var tvunget att införskaffas med högre profil. Som tur var jobbade jag som mekaniker och delvis däckgubbe under den tiden så att kränga däck var kostnadsfritt vilket var ett stort plus.
Japan Racing JR9 |
Under samma sommar köpte jag en vinge till bilen från Danny Wiik på Mega Drift. En kopia av en original vinge, efter lite justeringar och ingjutning av infästning blev det och riktigt bra.
Fortsättning följer....
Kommentarer
Skicka en kommentar