Fortsätt till huvudinnehåll

1966 Dodge Charger

Hej hej!

Nu ska jag berätta om min 1966 Dodge Charger som jag hittade och köpte i Kamloops, BC, Kanada.
När jag köpte den hade den stått som reservdelsbil under cirka 25 år och jag var fast besluten på att få den på vägarna igen.

Det var Michael Woody Woods som jag köpte Chargern från, tyvärr har Michael gått bort nu, mycket tragiskt, hjärtattack och han var bara runt 60 år. Han hade länge haft stora besvär med sitt hjärta och han var inte kapabel att jobba något då han hade så svåra problem. Michael kommer alltid att vara den snällaste och mest generösa personer som jag kommer att få lära känna under mitt liv. Han var också väldigt duktig på att uppskatta de minsta händelserna och grejerna i livet, om det var en liten grej som gick bra eller dåligt kunde han förstora upp det till himlen och tillbaka. Hans liv kretsade kring bilar och pickuper, han hade sitt garaget fullt i prylar och mojänger som han skulle göra något fränt av. Han var inte speciellt duktigt på det mekaniska men hade en väldig fantasi och var väldigt duktig konstnärligt. Varenda prylar hade en stor vision med som han inte sällan delade med sig av.


Under köp processen berättade jag för Michael mina planer med bilen, att få den körbar ännu en gång och skeppa hem den till Sverige. Han gick verkligen all in på detta, han erbjöd mig in till hans och hans föräldrar hus i Kamloops, för mig att bo och leva hos dem medans jag fixade i ordning Chargern för att få den körbar igen. Jag minns speciellt samtalet jag hade med Michael över telefon när han försökte att få mig att inse hur mycket jobb det var för att få den körbar igen och jag sa nått i stil med "Michael, I won´t get this chans ever again, buying a 1966 Dodge Charger in Canada, it just won´t happen again, I have to do this Michael..." Så fick det bli... Jag blev stolt ägare till en 1966 Dodge Charger.

Här är jag, Mona Woods, Michael Woods och Glenn Woods.

Efter att köpet var klart satte jag igång med att leta delar, vi skulle bygga om frambromsar till skivbromsar, montera en ny huvudcylinder med bromsservo, byta eller renovera motorn, renovera framvagn med nya bussningar, byta stötdämpare runt om, byta ut tändsystemet, byta förgasare och bränsle system, få dit en ny kylare och växellådskylare, fixa iordning belysning osv. listan kan göras väldigt lång om jag ska lista upp alla problem jag stötte på under vägen.

Jag och Michael kollar in inredningen vid köptillfället.


Listan av grejer att bockas av började med en "ny" motor då skicket på motorn i bilen var oklart. Jag bodde vid detta tillfälle i Lake Country en liten bit utanför Kelowna i BC, Kanada och jag hittade en motor i Kelowna som jag åkte och kolla på och köpte. Köpte den av en ungdom ungefär i min ålder, han hade sin uppfart fullt i grejer och prylar. Vi lastade upp motor som var en Chrysler 400 motor i oklart skick, han hade gjort ett halvtaskigt försök att lacka motorn i Hemi orange som han var väldigt nöjd över tyckte han. Pickupen jag hade då var en Dodge Dakota. Vi hittade begagnade Wilwood skivbromsar för fram som skickades till oss. Huvudcylinder och bromsservo fixade en gubbe i Kelowna som hade som hobby att ta hem prylar till Ford Mustanger.

Jobbet jag hade under tiden var väldigt flexibelt så jag kunde åka iväg på söndag, 15 juli 2018, till Kamloops och stanna tills på onsdag när det var dags för jobb igen. På väg ut till Kamloops i min blåa Dodge Dakota i gassande solsken, vind i seglet och meksuget var som störst, mitt ute i ingenstans ser jag i backspegeln att det ryker ovanligt mycket från bilen...
Solen skiner och jag blir omkörd av en semi på väg till Kamloops.

Stannar tvärt och ser att det rinner växellådsolja från växellådan...

Strandsatt på sidan av vägen, ATFen rinner och jag försöker rädda så mycket som möjligt.
 Nu gäller det att agera snabbt, jag är verkligen inte den som ringer till bärgaren det första jag gör. Jag skynda mig att ställa under kärl och behållare under bilen för att fånga upp så mycket som möjligt av det heta röda guldet...

Jag ser snabbt att det är en slang som har brustit av vilket är en av sviterna efter jag hade bytt växellåda några helger innan. Växellådsoljan är väldigt varm så jag får låta oljan rinna under bilen medans jag söker skydd från solen i väntan på att oljan ska kallna något. Jag hade väldigt mycket saker och prylar på flaket på den trucken och lyckades hitta en "passande" bit slang som jag efter mycket om och men lyckades få dit. Jag hällde tillbaka all olja jag lyckades rädda och som tur var hade jag en skvätt olja kvar i en flaska också. Oljan kom knappt upp till sträcket på stickan men jag försökte ändå, bilen rörde sig framåt och bakåt, success! Jag rullade vidare mot Kamloops, mot Chargern och mot familjen Woods.
Väl framme hos familjen Woods, jag med min blåa Dakota med 400 motorn väl surrad på flaket, Michaels röda 66a Charger, Michales Cheva projekt pickis och min Charger ser man skymten av långt bak.
Vi börjar där så får jag återkomma vidare senare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nissan S12

Vintern 2014-2015 Under hösten 2014 började jag skola, högskoleingenjör med inriktning maskinteknik på Chalmers i Göteborg. Och efter en Supra träff i Göteborg fick jag möjlighet att köpa in mig på en plats i ett garage i utkanten till Göteborg och jag flyttade med den vinterförvarade S12an. Under vintern hann jag med en motorrenovering, bygge av grenrör och byte av turbo.  Grenröret jag byggde CADades först upp i skolans datorer och efter att färdiga rörböjar köpes in svetsades hela alltet ihop hemma i Kil under en helg. Blocket och toppen lämnades iväg för bearbetning, nya kolvar och ACL lager köptes in och bättre begagnade stödgördel och stakar från CA18DET införskaffades till S12ans CA18ET.  När grenröret provmonterades efter min "noggranna" CAD modell och mitt överflödiga svetsande passade inte grenröret... Den tog i toppen. Så beslut togs att köra med original grejer ett år till.

Nissan S12 180ZX - 89

Första bygget. Jag börjar med att introducera mitt första riktiga bilbygge. En Nissan 180ZX som jag hade under 3 års tid. Det hela började med att jag såg ett reportage om en S12a på Speedhunters  som jag föll för då jag är en snubbe som gillar att gå mina"egna" vägar och gillar udda prylar. Så en S12a skulle jag ha. Letade på blocket men fann inget i min närhet.  Under ett besök hos j-spec  nämnde jag att jag sökte just en S12a och killen jag pratade med sa nått i stil med "Aa men jag har en polare som ska sälja sin Nissan, hör med honom". Sagt och gjort jag köpte hans S12 som dessutom befann sig bara 3 mil hemifrån, besiktad och körbar! Win! Jag började med att köpa en uppsättning JR- racing fälgar 15"x8" och montera de medföljande S14 4 kolvsoken med skivor fram, S13 undre länkarmar, spindlar och BC coils fram. Efter lite modifikationer av styrstag, krängningshämmare och casterstag fick jag det hela att funka.  Med val av däck till fälg

Laga punka på bilen själv!

 Så här lagar du punka på bilen själv! En dag när min sambo satte sig i bilen och precis rullade iväg från jobbet fick hon upp ett meddelande i displayen om att det var minskat lufttryck i ett av däcken på bilen. Vår bil är utrustad med lufttrycksavkänning och ännu en gång hjälper detta systemet oss att upptäcka en pyspunka. Jag har jobbat som däckgubbe under ett par somrar och en liten pyspunka på ett personbilsdäck är ingen match då jag har verktygen som krävs hemma. Här ska jag göra ett försök med att förklara hur du också kan laga punka hemma på uppfarten, på Biltema parkeringen eller mitt på motorvägen utan att behöva skruva loss däcket från bilen. App, app, app! Först vill jag ge ett varningens finger. Du ska absolut inte köra bilen om det är helt tomt med luft i däcket, om man kör bilen utan lufttryck i däcket kan däcket förstöras och det finns risk att fälgen också tar skada. Om man trycksätter ett skadat däck kan däcket explodera som kan orsaka både skada på bilen och personsk