Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Laga punka på bilen själv!

 Så här lagar du punka på bilen själv! En dag när min sambo satte sig i bilen och precis rullade iväg från jobbet fick hon upp ett meddelande i displayen om att det var minskat lufttryck i ett av däcken på bilen. Vår bil är utrustad med lufttrycksavkänning och ännu en gång hjälper detta systemet oss att upptäcka en pyspunka. Jag har jobbat som däckgubbe under ett par somrar och en liten pyspunka på ett personbilsdäck är ingen match då jag har verktygen som krävs hemma. Här ska jag göra ett försök med att förklara hur du också kan laga punka hemma på uppfarten, på Biltema parkeringen eller mitt på motorvägen utan att behöva skruva loss däcket från bilen. App, app, app! Först vill jag ge ett varningens finger. Du ska absolut inte köra bilen om det är helt tomt med luft i däcket, om man kör bilen utan lufttryck i däcket kan däcket förstöras och det finns risk att fälgen också tar skada. Om man trycksätter ett skadat däck kan däcket explodera som kan orsaka både skada på bilen och personsk
Nya inlägg

1966 Dodge Charger

Hej hej! Nu ska jag berätta om min 1966 Dodge Charger som jag hittade och köpte i Kamloops, BC, Kanada. När jag köpte den hade den stått som reservdelsbil under cirka 25 år och jag var fast besluten på att få den på vägarna igen. Det var Michael Woody Woods som jag köpte Chargern från, tyvärr har Michael gått bort nu, mycket tragiskt, hjärtattack och han var bara runt 60 år. Han hade länge haft stora besvär med sitt hjärta och han var inte kapabel att jobba något då han hade så svåra problem. Michael kommer alltid att vara den snällaste och mest generösa personer som jag kommer att få lära känna under mitt liv. Han var också väldigt duktig på att uppskatta de minsta händelserna och grejerna i livet, om det var en liten grej som gick bra eller dåligt kunde han förstora upp det till himlen och tillbaka. Hans liv kretsade kring bilar och pickuper, han hade sitt garaget fullt i prylar och mojänger som han skulle göra något fränt av. Han var inte speciellt duktigt på det mekaniska men

Cykla elcykel

Jag ska investera i en elcykel nästa plånboken tillåter. Det kommer att bli en mountainbike elcykel, dämpare fram och bak och avtagbar batteri är ett måste. Jag har länge funderat på att investera i en elcykel men nu slår jag slag i saken, snart i alla fall. Nu ska jag köpa en elcykel. Att kunna cykla till och från jobbet oavsett väder och årstid kommer att bli en lättnad. Jag kommer också kunna be ge mig ut i skogen när lusten infinner sig och bli såhär gött skitig, känna adrenalin påslaget när trädena susar förbi och tyngdlösheten när man flyger genom luften. Nja lite får man väll drömma sig bort... Jag har fastnat för Merida Eone-Twenty 500 då jag har letat runt länge på nätet, läst många recensioner och tester om just bästa elektriska mountainbike . Den har allt jag letar efter, fulldämpad, centrummotor  och löstagbart batteri. Elcykeln är även utrustad med hydrauliska skivbromsar, aluminiumram och elektriska växlar. Som sagt så snart plånboken tillåter kommer jag att c

Vardags inspiration

Jag har en bit till garaget från för jag bor, det tag mig 40 min att åka dit så det blir inte att jag är där så ofta. Det blir att jag får stilla min abstinens för att meka bil på annat sätt under vardagarna. En bra inspirationskälla och ett bra tidsfördriv är The World Wide Web och där  följer jag några kanaler på Youtube som jag tycker är inspirerande, dom gör fräna grejer och dom är duktiga på det dom gör (för det mesta). MCM-Mighty Car Mods är den första kanalen jag brukar kolla efter. Det är Australienarna Moog och Marty som står som värdar där dom köper, grejar, kör olika tävlingar dom emellan med olika bilar. Dom håller sig mest till JDM bilar men ibland dyker det upp någon europeisk eller inhemsk bil. Som en side-kick till MCM har Woody och Al(TurboYoda) gjort en egen kanal med namn The Skid Factory . Woody och Al, men speciell Al, har vart med mycket på MCMs episoder då Al är mästare på att tillverka special grejer. På The Skid Factory kanalen är det special special som
KTM 660 2004 Jag har haft denna motard i mina ägor under några år... Endast kickstart... Till slut lärde jag mig tekniken hur man får igång en sådan best på några få kickar. Jag har haft mina med och motgångar med denna cykeln. Jag har kört några bandagar med den, lagt mig några gånger, inget allvarligt. En bandag på Gelleråsen haverera cykeln ganska rejält. En rulle till end vipparmen kröp ur och slog sönder ventilkåpan. Roliga tider... Med tanke på att jag var tvungen att lösa en transport av hojen hela vägen till Göteborg... Riktigt rolig bakhjulsmaskin som jag kunde få upp på bakan på fyrans växel detta tack vare Akkra systemet, rally kammen och högkomps kolven från Wiseco plus lite ryckande och slitande. Mycket roliga körningar på denna hoj och jag tillsammans med GBGMOTARD helt klart. Jag byggde om bakdelen på hojen så att en bakplast från en EXC 450 passade på cykeln, satte på en framlampa från en nyare 660. Efter otaligt många ventiljusteringar

Nissan S12

Vintern 2014-2015 Under hösten 2014 började jag skola, högskoleingenjör med inriktning maskinteknik på Chalmers i Göteborg. Och efter en Supra träff i Göteborg fick jag möjlighet att köpa in mig på en plats i ett garage i utkanten till Göteborg och jag flyttade med den vinterförvarade S12an. Under vintern hann jag med en motorrenovering, bygge av grenrör och byte av turbo.  Grenröret jag byggde CADades först upp i skolans datorer och efter att färdiga rörböjar köpes in svetsades hela alltet ihop hemma i Kil under en helg. Blocket och toppen lämnades iväg för bearbetning, nya kolvar och ACL lager köptes in och bättre begagnade stödgördel och stakar från CA18DET införskaffades till S12ans CA18ET.  När grenröret provmonterades efter min "noggranna" CAD modell och mitt överflödiga svetsande passade inte grenröret... Den tog i toppen. Så beslut togs att köra med original grejer ett år till.

Nissan S12 180ZX - 89

Första bygget. Jag börjar med att introducera mitt första riktiga bilbygge. En Nissan 180ZX som jag hade under 3 års tid. Det hela började med att jag såg ett reportage om en S12a på Speedhunters  som jag föll för då jag är en snubbe som gillar att gå mina"egna" vägar och gillar udda prylar. Så en S12a skulle jag ha. Letade på blocket men fann inget i min närhet.  Under ett besök hos j-spec  nämnde jag att jag sökte just en S12a och killen jag pratade med sa nått i stil med "Aa men jag har en polare som ska sälja sin Nissan, hör med honom". Sagt och gjort jag köpte hans S12 som dessutom befann sig bara 3 mil hemifrån, besiktad och körbar! Win! Jag började med att köpa en uppsättning JR- racing fälgar 15"x8" och montera de medföljande S14 4 kolvsoken med skivor fram, S13 undre länkarmar, spindlar och BC coils fram. Efter lite modifikationer av styrstag, krängningshämmare och casterstag fick jag det hela att funka.  Med val av däck till fälg