Fortsätt till huvudinnehåll

Laga punka på bilen själv!

 Så här lagar du punka på bilen själv!

En dag när min sambo satte sig i bilen och precis rullade iväg från jobbet fick hon upp ett meddelande i displayen om att det var minskat lufttryck i ett av däcken på bilen. Vår bil är utrustad med lufttrycksavkänning och ännu en gång hjälper detta systemet oss att upptäcka en pyspunka. Jag har jobbat som däckgubbe under ett par somrar och en liten pyspunka på ett personbilsdäck är ingen match då jag har verktygen som krävs hemma.

Här ska jag göra ett försök med att förklara hur du också kan laga punka hemma på uppfarten, på Biltema parkeringen eller mitt på motorvägen utan att behöva skruva loss däcket från bilen.

App, app, app!

Först vill jag ge ett varningens finger. Du ska absolut inte köra bilen om det är helt tomt med luft i däcket, om man kör bilen utan lufttryck i däcket kan däcket förstöras och det finns risk att fälgen också tar skada. Om man trycksätter ett skadat däck kan däcket explodera som kan orsaka både skada på bilen och personskada om någon befinner sig i närheten.

Och du ska inte använda denna metoden om du har en skada på däcksidan, det kräver en lagning från insidan däcket och i vissa fall går det inte att laga. En lagning av däcket från insidan kräver att du tar bort däcket från bilen och sen kränger av däcket från fälgen med hjälp av däckmaskin.

Verktygen som behövs.

Verktygen som behövs för att laga punkan är först något hjälpmedel att pumpa i luft i däcket sen behövs ett däcklagningskit och sist något verktyg att dra ut eventuella främmande föremål. I vår bil ingår det en liten kompressor som fungerar från 12v uttaget på bilen. Men reparationssatsen har jag fått köpa men verktygen för att extrahera de eventuella främmande föremålen har jag hemma. På Biltema går det att hitta både en 12v minikompressor, ett däcklagningskit och eventuella verktyg. I däcklagningskittet ingår det även verktyg som kan hjälpa till att dra ut eventuella skruvar och dylikt.

Till punkan!

När du väl har fått punka på något däck gäller det först att veta vilket däck som det är punka på. Det brukar märkas ganska snabbt om något däck är lite plattare än de andra. När du väl vet vilket däck det gäller det att lokalisera eventuella främmande föremål. 

Vår bil berättade redan för oss att punkan var höger bak och sen kunde jag ganska snabbt hitta skruven som hade trängt sig in i däcket. 


Det är inte alla gånger man hittar vad som orsakar punkan snabbt och lätt, allt som oftast krävs det lite undersökning och då kan en sprayflaska med blandat diskmedel och vatten vara till stor hjälp. Det är bara att spruta däcket med blandning och du har hittat läckan om det är ett område det börjar bubblar upp från.


När eventuellt främmande föremål har hittats gäller det att få ur det, med lite trixande och meckande går skruven ur. 

Låt all luft pysa ut!

När väl skruven är ur ska hålet brotschat upp och det görs med ena verktyget i reparationssatsen. Verktyget som ska användas ser ut som ett korkskruv med en spets på. Du vill göra hålet lite större samtidigt som verktyget lämnar ett jämnt runt hål och en yta där vulkmedlet och snorkråkan fäster bra mot. Man ska skruva in verktyget och sedan försöka dra det fram och tillbaka, dra det i olika vinklar och jucka på liksom. På så sätt görs hålet lite större. 

Man ska låta all luft pysa ut innan man går vidare med nästa steg. 

Snorkråka!

Nu ska nästa verktyg i reparationssatsen fram tillsammans med de klibbiga, bruna, inte så illaluktande men väldigt kletiga så kallade snorkråkorna, pluggar, klibbig stav, kärt barn har många namn. 

OBS! Det har en tendens att bli lite kletigt!
Snorkråkan ska först fram och tas från sin förpackning sen ska den träs in i öppningen på det andra verktyget som följer med i däcklagningskittet. Det andra verktyget ser ut som en synål där de har satt ett handtag på den vassa spetsen. Snorkråkan ska träs in i ögat på nålen. Stryk lite vulkmedel på snorkråkan och sen börjar kampen med att få in snorkråkan in i hålet på däcket. 


Det är bara att trycka och vrida lite fram och tillbaka för att få in den. Det mesta av snorkråkan ska in och när du känner dig nöjd ska verktyget dras ut medans snorkråkan ska sitta kvar. Håll emot snorkråkan medan du drar ut verktyget. 



Nu lite luft.

Du avslutar din lagning med att skära av den bit av snorkråkan som sticker ut, skär av så att cirka en halv centimeter sticker ut från däcket. Nu är din lagning klar men vänta dock cirka 5 min innan du pluggar in din minikompressor och pumpar upp till önskat lufttryck. Vulkmedlet och snorkråkan ska härda ordentligt innan du sätter något tryck på den.


Denna kunskap har räddat mig några gånger från dyra verkstadsbesök, hoppas detta hjälper dig om du nu står längs med vägen i detta nu eller läser det i förebyggande syfte. 



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nissan S12

Vintern 2014-2015 Under hösten 2014 började jag skola, högskoleingenjör med inriktning maskinteknik på Chalmers i Göteborg. Och efter en Supra träff i Göteborg fick jag möjlighet att köpa in mig på en plats i ett garage i utkanten till Göteborg och jag flyttade med den vinterförvarade S12an. Under vintern hann jag med en motorrenovering, bygge av grenrör och byte av turbo.  Grenröret jag byggde CADades först upp i skolans datorer och efter att färdiga rörböjar köpes in svetsades hela alltet ihop hemma i Kil under en helg. Blocket och toppen lämnades iväg för bearbetning, nya kolvar och ACL lager köptes in och bättre begagnade stödgördel och stakar från CA18DET införskaffades till S12ans CA18ET.  När grenröret provmonterades efter min "noggranna" CAD modell och mitt överflödiga svetsande passade inte grenröret... Den tog i toppen. Så beslut togs att köra med original grejer ett år till.

Nissan S12 180ZX - 89

Första bygget. Jag börjar med att introducera mitt första riktiga bilbygge. En Nissan 180ZX som jag hade under 3 års tid. Det hela började med att jag såg ett reportage om en S12a på Speedhunters  som jag föll för då jag är en snubbe som gillar att gå mina"egna" vägar och gillar udda prylar. Så en S12a skulle jag ha. Letade på blocket men fann inget i min närhet.  Under ett besök hos j-spec  nämnde jag att jag sökte just en S12a och killen jag pratade med sa nått i stil med "Aa men jag har en polare som ska sälja sin Nissan, hör med honom". Sagt och gjort jag köpte hans S12 som dessutom befann sig bara 3 mil hemifrån, besiktad och körbar! Win! Jag började med att köpa en uppsättning JR- racing fälgar 15"x8" och montera de medföljande S14 4 kolvsoken med skivor fram, S13 undre länkarmar, spindlar och BC coils fram. Efter lite modifikationer av styrstag, krängningshämmare och casterstag fick jag det hela att funka.  Med val av däck till fälg