Fortsätt till huvudinnehåll
KTM 660 2004



Jag har haft denna motard i mina ägor under några år...
Endast kickstart...
Till slut lärde jag mig tekniken hur man får igång en sådan best på några få kickar.
Jag har haft mina med och motgångar med denna cykeln. Jag har kört några bandagar med den, lagt mig några gånger, inget allvarligt.


En bandag på Gelleråsen haverera cykeln ganska rejält. En rulle till end vipparmen kröp ur och slog sönder ventilkåpan. Roliga tider... Med tanke på att jag var tvungen att lösa en transport av hojen hela vägen till Göteborg...



Riktigt rolig bakhjulsmaskin som jag kunde få upp på bakan på fyrans växel detta tack vare Akkra systemet, rally kammen och högkomps kolven från Wiseco plus lite ryckande och slitande. Mycket roliga körningar på denna hoj och jag tillsammans med GBGMOTARD helt klart.




Jag byggde om bakdelen på hojen så att en bakplast från en EXC 450 passade på cykeln, satte på en framlampa från en nyare 660.



Efter otaligt många ventiljusteringar och oljebyten sålde jag denna innan jag åkte iväg ett år till Kanada men det är en annan historia...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nissan S12

Vintern 2014-2015 Under hösten 2014 började jag skola, högskoleingenjör med inriktning maskinteknik på Chalmers i Göteborg. Och efter en Supra träff i Göteborg fick jag möjlighet att köpa in mig på en plats i ett garage i utkanten till Göteborg och jag flyttade med den vinterförvarade S12an. Under vintern hann jag med en motorrenovering, bygge av grenrör och byte av turbo.  Grenröret jag byggde CADades först upp i skolans datorer och efter att färdiga rörböjar köpes in svetsades hela alltet ihop hemma i Kil under en helg. Blocket och toppen lämnades iväg för bearbetning, nya kolvar och ACL lager köptes in och bättre begagnade stödgördel och stakar från CA18DET införskaffades till S12ans CA18ET.  När grenröret provmonterades efter min "noggranna" CAD modell och mitt överflödiga svetsande passade inte grenröret... Den tog i toppen. Så beslut togs att köra med original grejer ett år till.

Nissan S12 180ZX - 89

Första bygget. Jag börjar med att introducera mitt första riktiga bilbygge. En Nissan 180ZX som jag hade under 3 års tid. Det hela började med att jag såg ett reportage om en S12a på Speedhunters  som jag föll för då jag är en snubbe som gillar att gå mina"egna" vägar och gillar udda prylar. Så en S12a skulle jag ha. Letade på blocket men fann inget i min närhet.  Under ett besök hos j-spec  nämnde jag att jag sökte just en S12a och killen jag pratade med sa nått i stil med "Aa men jag har en polare som ska sälja sin Nissan, hör med honom". Sagt och gjort jag köpte hans S12 som dessutom befann sig bara 3 mil hemifrån, besiktad och körbar! Win! Jag började med att köpa en uppsättning JR- racing fälgar 15"x8" och montera de medföljande S14 4 kolvsoken med skivor fram, S13 undre länkarmar, spindlar och BC coils fram. Efter lite modifikationer av styrstag, krängningshämmare och casterstag fick jag det hela att funka.  Med val av däck till fälg

Laga punka på bilen själv!

 Så här lagar du punka på bilen själv! En dag när min sambo satte sig i bilen och precis rullade iväg från jobbet fick hon upp ett meddelande i displayen om att det var minskat lufttryck i ett av däcken på bilen. Vår bil är utrustad med lufttrycksavkänning och ännu en gång hjälper detta systemet oss att upptäcka en pyspunka. Jag har jobbat som däckgubbe under ett par somrar och en liten pyspunka på ett personbilsdäck är ingen match då jag har verktygen som krävs hemma. Här ska jag göra ett försök med att förklara hur du också kan laga punka hemma på uppfarten, på Biltema parkeringen eller mitt på motorvägen utan att behöva skruva loss däcket från bilen. App, app, app! Först vill jag ge ett varningens finger. Du ska absolut inte köra bilen om det är helt tomt med luft i däcket, om man kör bilen utan lufttryck i däcket kan däcket förstöras och det finns risk att fälgen också tar skada. Om man trycksätter ett skadat däck kan däcket explodera som kan orsaka både skada på bilen och personsk